Vandaag is het dé dag van de geliefden. De exacte oorsprong zullen we nooit met zekerheid te weten komen, verschillende verhalen gaan rond over de herkomst van deze dag. Van een priester genaamd Valentijn die stiekem geliefden in echtheid verbond tot aan offerrituelen met schapen en honden om de vruchtbaarheid te bevorderen. Not so romantic. Pas in de 19de eeuw werden er in Engeland anonieme liefdesverklaringen verstuurd naar geliefden per post. Toen dit eenmaal overwaaide naar de Verenigde Staten werd er een commercieel feest van gemaakt. Hoe kan het ook anders, Amerikanen weten nou eenmaal hoe ze iets moeten verkopen. Zelfs aan de roos werd een verhaal gebreid. En eenmaal terug overgewaaid naar Europa zijn er tal van industrieën die hun graantje meepikken. Rond deze dag is alles te krijgen in de kleur roze of in de vorm van een hart.

Je doet er aan mee of niet. Hebt überhaupt een geliefde of niet. Maar van jezelf houden kan ook altijd, toch? Want met jezelf moet je het je hele leven doen. Dus selflove it is. Al  kan dit in eerste instantie een beetje gek, verwaand of zelf ingenomen klinken.

 

Wat is zelfliefde?

De hashtag zelfliefde is de laatste jaren niet voor niets in populariteit gestegen. Het besef dat we wel wat meer zelfliefde mogen en kunnen gebruiken is enorm gegroeid. Daar hebben de vele compassie coaches en zelfhulpboeken aan bijgedragen.

Maar wat is zelfliefde nu eigenlijk?

Zelfliefde is:

Meer dan een kopje thee en een wat tijdschriftplezier. Het is je eigen angst, pijn, verdriet zien. Deze durven voelen. En erkennen dat deze gevoelens er nu eenmaal zijn. Ze vervolgens de ruimte gunnen én geven. Om vanuit die ruimte concrete stappen te ondernemen.

Zelfliefde is:

Jezelf toestemming geven datgene te doen dat voor jouw persoonlijk op dat moment het beste is. Zelfliefde zal voor iedereen dan ook een andere invulling krijgen, aangezien iedereen andere behoeftes heeft.

Zelfliefde is:

De manier waarop je tegen jezelf praat en over jezelf denkt. Als je het hebt over je beste vriendin of je eigen kind, zul je die ook niet direct naar beneden halen als hij of zij een eetbui heeft of als ze niet al hun doelen behalen. Misschien denk je nu ‘Omg dit doe ik wel’. Dan kun je zeker wat meer zelfliefde gebruiken, maar daar zo meer over.

Zelfliefde is:

Het accepteren van je schaduwkanten, je imperfecties, je ongemakkelijke gevoelens. Eigenlijk alles wat je liever niet of minder van wilt in je leven. Terwijl het er toch echt wel bij hoort. Accepteren dat je aan het lijden bent, omdat je NU op dit moment niet hebt wat je wel wilt.

Zelfliefde is NIET:

Egoïstisch. Het gaat gelukkig niet ten koste van anderen. Egoïsme is geen rekening houden met anderen en handelen uit eigenbelang, ten koste van de ander. Egoïsme komt voort uit angst. En angst is het tegenovergestelde van liefde. Liefde is het enige dat vermenigvuldigd als je het deelt. De liefde die voortkomt uit jouw zelfliefde, zul jij ook terug zien groeien in jouw liefde voor anderen.

 

Waarom zelfliefde?

Dat er aan zelfliefde voordelen kleven durf ik je te garanderen. Maar net als ik zul je vast niet op een dag wakker worden en denken, ´hmm vandaag kan ik wel wat zelfliefde of compassie gebruiken.´

Hieronder daarom wat voordelen op een rijtje.

Gezondheid

Als je wat meer van jezelf houd, met al je imperfecties en dit niet hoeft te verbloemen of zo spoedig mogelijk wilt fixxen, dan zul je minder snel geneigd zijn om 5 kilo binnen 2 weken af te vallen. En je te storten in een crashdieet. Of een heel pakje sigaretten op te roken als je een stressvolle week achter de rug hebt. Van binnen weten we echt wel dat iets niet gezond is. Daadwerkelijk gezonde keuzes maken wordt nogal eens gesaboteerd door onszelf vanuit een gebrek aan zelfliefde. Door meer van jezelf te houden zul je gezondere keuzes gaan maken.  

Durft meer

Durft fouten te maken, alles hoeft immers niet perfect. Nu hoef je er natuurlijk ook geen zesjes mentaliteit op na te houden. Maar jezelf toestaan fouten te maken, zorgt er juist voor dat je leert. En daarmee ook meer durft. Als je iets nieuws wilt uitproberen weet je dat je het niet direct hoeft te kunnen en je zult je ook niet direct naar beneden halen als het niet na de eerste poging lukt.

Acceptatie

Jezelf accepteren betekent niet dat je nooit meer kunt veranderen. Het houdt in dat je de eeuwige strijd tegen je ongewenste kilo´s, eigenschappen, gevoelens etc, loslaat.

Strijden tegen iets dat je niet wil, kost immens veel energie. Energie die je juist kunt gebruiken om te krijgen wat je wél wilt, maar dan op een positieve en liefdevolle manier voor jezelf.

Zonder acceptatie houdt je dat wat je als onprettig ervaart in je leven immers vast. Stoppen met proberen dingen anders te maken dan ze zijn, zal bijdragen aan meer acceptatie voor jezelf, maar ook voor je omstandigheden, omgeving én je geliefden.

Waardering

Als je van jezelf houd, verdwijnt automatisch de behoefte om waardering te zoeken buiten jezelf. Je hoeft jezelf niet meer te bewijzen voor een ander of bepaalde prestaties te leveren om iets te betekenen. Je ziet en waardeert je eigen kwaliteiten.

 

Hoe kun je van jezelf gaan houden?

Conclusie: gewoon wat meer van jezelf houden. Maar hoe dan? Hoe hou je van jezelf?

Is houden van zoiezo niet gewoon een gevoel dat je niet kunt forceren? Je kunt ook niet zomaar opeens van je buurman houden. Tenzij je buurman Bradley Cooper is ofcourse. I know.

Maar tegen jezelf zeggen, ‘ik hou van je’, kan onwennig aanvoelen. Het is vaak al moeilijk genoeg deze woorden aan onze naasten uit te spreken, laat staan tegen onszelf. Naar aanleiding van een heel bekend zelfhulpboek genaamd ‘houden van jezelf’. Ben ik de hele dag door ‘ik hou van je’ gaan zeggen tegen mezelf als ik in de spiegel keek. Nou ik kan je vertellen, dat werkte niet voor mij. Het voelde als het foppen van mijn brein. Ik had meer nodig dan dit. Ik ging op zoek naar mensen die al vrede hadden gesloten met hun zelf en deze wél liefdevol konden aankijken in de spiegel. Ik las al hun tips in de trant van:

‘Ga vandaag met een tijdschrift en een kopje thee wat tijd voor jezelf nemen.’

´Ga mediteren´

´Maak een wandeling´

Hmm oke en nu? Hou ik nu meer van mezelf? Nee nog steeds niet. Dat tijdschrift was niet wat ik op dat moment nodig had. En toen viel het kwartje. ‘Wat IK nodig had’. Mijn behoefte lag ergens anders dan wat tijdschriftplezier en een kopje thee. Maar waar dan? Ik had nog geen idee. Dus legde ik alle zelfhulp boeken en tips aan de kant. En ging ik elke dag, de hele dag, dé vraag aan mijzelf stellen.

Zou ik dit nu doen of zeggen als ik van mezelf zou houden?

Werk ik het hele lijstje huishouden af, of kies ik ervoor om het wat rustiger aan te doen als ik pijn in mijn hele lichaam ervaar?

Haal ik mezelf direct volledig naar beneden als ik in de spiegel kijk nadat ik die ene hele reep chocola in mijn eentje heb opgegeten? Of zie ik het als een ingang dat ik niet lekker in mijn vel zit en nu voor mezelf mag zorgen, door mijzelf eerst te vergeven?

Ga ik sporten omdat ik daar oprecht vandaag blij van wordt en energie van krijg? Of doe ik dit omdat ik mezelf heb opgelegd dat ik 3 keer per week moet sporten en de week is al bijna voorbij.

 

Gelukkig hoef je dus niet meteen de duurste gezichtscrème aan te schaffen of je gezin een maand achter te laten om in India op retraite te gaan. Je kunt continue gedurende de dag kleine stapjes zetten voor meer zelfliefde, gebaseerd op jouw persoonlijke behoefte. Kleine stapjes en kleine keuzes zijn ook veel haalbaarder. Zo ben je direct al liever voor jezelf bezig.

 

Mijn tip voor meer zelfliefde is jezelf wat vaker op een dag afvragen:

Stel dat ik oprecht van mezelf zou houden. Wat zou ik dan doen? Of misschien juist wel laten?

 

Enjoy your selflove valentine 😉