Februari 2020, ik weet nog precies hoe ik me voelde terwijl ik alleen zat op de bank, kijkend naar het nieuws, kwam het virus steeds meer dichterbij. Niet alleen in het land, ook in mijn hoofd. Ik voelde me angstig voor wat er zou komen. Zou ik de volgende ochtend in het nieuws lezen dat alles vals alarm was, dan zou ik opgelucht zijn. Ik verlangde naar dat opgeluchte gevoel, had behoefte aan veiligheid, zekerheid en garantie dat het snel over zou waaien. Dat zocht ik in nieuwsberichten. Maar in plaats van geruststelling kwamen de enge beelden, statistieken en chaos allemaal van BUITEN naar BINNEN en IK gaf het macht.

En toen besefte ik me dat die angst zich afspeelde in mijn hoofd. In de realiteit was ik op dat moment gewoon veilig. Ik zat inderdaad hier op de bank. Veilig. Met een dak boven mijn hoofd. Mijn man was sporten, ons zoontje sliep. We waren gezond. NU was alles goed. En dat was alles dat er was.  En 5 minuten later nog steeds. En ook daarna en daarna.

 Angst kan onwijs verlammend werken. Zowel lichamelijk als geestelijk. Ons lichaam kan bijvoorbeeld geblokkeerd, gespannen of vermoeid aanvoelen. We kunnen zelfs hartkloppingen of een algehele desoriëntatie ervaren. Ook ons brein zal niet helder meer kunnen nadenken, wat er voor zal zorgen dat we acties ondernemen die we op een ander tijdstip, zonder die angst, niet zouden uitvoeren.

We ervaren angst zowel op het gebied van het lichaam als op het gebied van het denken. Benader je jouw angst op beide gebieden dan zou je zomaar een duurzame verandering in het omgaan met angst kunnen maken.

 

Omgaan met angst in 2 stappen:

Stap 1: Doorvoelen en er doorheen ademen

Gevoelens willen gevoeld worden.

Op het moment dat je je angstig of ongerust voelt gebeurt er van alles in je lichaam.

We ervaren de angst meestal als een zeer onprettig gevoel. Het omgaan hiermee is een vak apart. We zijn namelijk zo gewend en geleerd om onprettige gevoelens uit de weg te gaan. Hartkloppingen, een gierend onrustig gevoel, spierspanningen of het gevoel helemaal te verstijven. Allemaal uitingen van angst.

Gevoelens zijn er om gevoeld te worden. Angst, maar ook boosheid, verdriet en jaloezie. Als we deze gevoelens wegstoppen komen ze op een ander moment weer terug.

Maar hoe doe je dat dan? Dat doorvoelen?

Laat ten eerste het oordeel, dat de gevoelens die je als onprettig ervaart, volledig los. Wat je ook voelt, hoe onprettig dit ook kan zijn, probeer als eerst gewoon door te blijven ademhalen. Adem in en adem uit en laat ook het idee los dat je iets moet veranderen aan je ademhaling.

Neem vervolgens bewust het besluit dat je je angst gaat doorvoelen. Observeer en omschrijf eventueel in je hoofd wat er zich in jouw lichaam afspeelt. Je wordt als het ware een waarnemer van jouw angst-ervaring en observeert deze. Waar in je lichaam voel je de angst? Hoe voelt het? Is het constant hetzelfde gevoel of verandert het? Neem voor jezelf  figuurlijk een stap naar achter om al jouw fysieke gewaarwordingen te observeren en te volgen.

Ondertussen blijf je bewust ademhalen. Het kan zijn dat het gevoel op het begin heftiger wordt, laat het maar gebeuren, zolang het voor jou te handelen is. Laat alles maar toe dat je voelt.

Dit doorvoelen hoeft geen minutenlange meditatie te worden. Ook al ben je maar een paar seconden bewust van de angst die je voelt, zelfs tijdens dat korte moment verander jij van ´angstige´ naar een persoon met een angstige ervaring. Je neemt op deze manier een stukje afstand van je angst.

 Volgens Cosmic Woman Tessa Koops is angst geen raadgever maar een boodschapper. Het laat zien waar jij uit verbinding bent met jezelf.

Mijn persoonlijke angst voor schaarste kwam niet uit het niets. Ik ben geboren in een destijds communistisch land. Ondanks dat ik nooit iets tekort ben gekomen, geloof ik wel dat bepaalde collectieve gebeurtenissen en energieën kunnen worden opgeslagen in het lichaam.

Als je de ruimte hebt gecreëerd door afstand te nemen van je angst, kun je jezelf eens afvragen wat de angst je wil vertellen.

Stap 2: Je gedachten kritisch bekijken

Ons hoofd wil alles oplossen. Dat pakt niet altijd prettig uit, want het hoofd kán namelijk niet alles oplossen. Hierdoor ontstaat gepieker. We hebben de illusie dat we met onze gedachten controle kunnen verkrijgen over de situatie. Daarnaast kan ons brein, verlamd door angst, niet altijd helder meer nadenken en overgaan tot ondoordachte overhaaste beslissingen.

Op het moment dat ik de Kruidvat binnen liep en zag dat alle antibacteriële zeep was uitverkocht terwijl de besmettingen met het uur opliepen, raakte de angst ook mijn brein. Ik voelde de lichte paniek in heel mijn lichaam. De gedachten dat ik mijn gezin niet zou kunnen beschermen volgden. Volgens mijn brein was alle controle die ik nog zou kunnen uitvoeren: het gebruiken van die antibacteriële gel. Ik moest het hebben en betaalde uiteindelijk 40 euro voor 2 mini flaconnetjes handgel op internet. Achteraf gezien had ik daar beter 2 flessen Malibu van kunnen kopen, want binnen een week lagen de schappen weer vol en zijn we in de tussentijd allemaal gezond gebleven. Dit is wat angst met je brein kan doen. Het denkt niet meer helder na. Als een gum wist het je vertrouwen compleet weg.

Daarom is het zo belangrijk om rust in de tent te creëren, zodat we ons hoofd kunnen gebruiken voor de dingen die belangrijk zijn op dit moment.

 

Bewustwording vergroten over de identificatie met onze angstgedachten kan gemakkelijk met

 ´de 4 vragen die je leven veranderen’  van Byron Katie genaamd ´The Work´.

Zij stelt dat wij lijden als we een gedachte geloven die in strijd is met de realiteit. In plaats van onze gedachten direct te geloven, kunnen we deze door middel van de 4 levensveranderende vragen onderzoeken. 

Hieronder een voorbeeld uit mijn persoonlijke onderzoek naar het verschil tussen wat echt is en wat ik geloof dat echt is.

 

Is het waar?

Worden we per direct ziek als we geen Dettol in huis hebben?

‘Hmm dat weet ik eigenlijk niet, als ik die bacteriën niet kan doden, maar het virus verspreid zich zo snel… ‘

Kan ik zeker weten dat het waar is?

‘Ja, want mensen kopen niet voor niets Dettol. Ik moet iets hebben om die germs te doden. Maar het zou kunnen dat het niet zo is. Eigenlijk weet ik het niet zeker. Griepseizoenen zijn er altijd en ook dan gebruik ik niet continue desinfecterende handgel. Dus nee eigenlijk weet ik niet zeker of het waar is. En handen goed wassen doen we zoiezo wel.’

Hoe reageer ik? Wat gebeurt er wanneer ik die gedachte geloof?

Angstig. Voelt zwaar en niet prettig. Lichtelijke paniek.

Wie zou ik zijn zonder die gedachte?

‘Ja best relaxed eigenlijk. Ben er dan niet meer zo mee bezig, heb er dan ook meer vertrouwen in dat er op een of andere manier alsnog snel de zeep wordt aangevuld en we gezond blijven.’  

 

 

In het kort, kun je je dus altijd afvragen:  zijn de gedachten die ik heb absoluut zeker? 

 

 

Het kan zijn dat je je onwijs angstig voelt omdat je je baan kwijt bent, je WW afloopt en je spaargeld opraakt. De gedachte dat je dan je huis uit word gezet, kan heel erg beangstigend zijn, maar hoeft niet waar te zijn. Zolang we in een angst blijven geloven als onze waarheid, blijven we malen en piekeren. We creëren hierdoor doemgedachten en scenario’s.

Houd je de rust, dan kun je je hoofd inzetten voor datgene waar het goed in is. Je ruimt bijvoorbeeld je zolder een keer op om wat spullen te vinden die je kunt verkopen of je stelt je motivatiebrief helemaal opnieuw op, waardoor je kans op de arbeidsmarkt vergroot.

Ons brein kan ons dus echt wel goed helpen, zolang we het inzetten voor de dingen die belangrijk zijn op DIT moment. 

Door deze 2 stappen al heel vroeg in 2020 te hebben gevolgd, verdween mijn angst voor schaarste en besmetting en werd 2020 voor mij persoonlijk een super jaar. Ik hield grip over mijn gedachten.

Soms is er meer nodig dan deze 2 stappen. Bijvoorbeeld bij traumatische angst, rijangst of heftige paniekaanvallen in sociaal gezelschap. Gelukkig zijn daar hele goede therapeuten en technieken voor. Creëer rust in je hoofd middels de 2 stappen en gebruik je hoofd om de stappen te zetten om hulp te zoeken. Google, pleeg een telefoontje, zorg voor praktische mogelijkheden. Niemand hoeft zijn leven te leiden door angst!

 

Vraag jezelf regelmatig eens af: is het ECHT waar wat je denkt?