The power is now! Leef NU!

We horen deze mooie woorden steeds meer om ons heen. Mooie quotes overal om ons eraan te herinneren dat we meer mogen leven in het Hier en NU. Maar dat doe je toch al?

Je leeft nu al. Klopt. Alleen zijn we niet altijd aanwezig in het hier en nu, maar reizen we in ons hoofd van verleden naar toekomst en terug. We malen over een situatie van gister en denken aan een gesprek met een persoon dat wellicht (misschien) in de toekomst gaat plaatsvinden.

Leven in het moment, gaat over het bewust aanwezig zijn met je aandacht in het hier en nu. Of het een verschil maakt? Absoluut. Ik leg je hieronder 7 voordelen uit van leven in het NU.  

 

  1. Het is beter voor je gezondheid.

Piekeren leidt tot lijden. Allereerst mentaal, maar na een langdurige periode van veel gepieker en stress zul je dat ook lichamelijk merken. Door de verhoogde staat van alertheid die ontstaat door het NU te willen oplossen van een probleem, neemt jouw stresshormoon cortisol toe. Een langdurige hoge cortisol waarde kan onder andere leiden tot slapeloosheid, hoge hartslag, onrustig/opgejaagd gevoel, vermoeidheid en zelfs darmklachten.

Aanwezig zijn in het huidige moment zorgt voor een betere gezondheid. Niet alleen omdat jouw cortisollevel lager wordt. Maar ruik maar eens heel aandachtig en bewust een sigaret of eet met volledige aandacht een hele zak chips leeg. Ik durf te garanderen, dat je daar vroegtijdig mee stopt omdat je verzadigd bent of het gewoon niet eens zo heel erg lekker vind.

Het toevoegen van aandacht in het NU heeft hierdoor ook een positief effect op de langere termijn.

 

  1. Je creëert ruimte voor nieuwe oplossingen en ideeën.

Omdat jouw brein niet meer overbelast raakt met negatieve scenario’s bedenken, gepieker en moeheid, ontstaat en meer ruimte in je hoofd voor nieuwe oplossingen en ideeën. Op het moment dat jij met volledige aandacht staat te koken of te douchen, ploppen de inzichten en ideeën langs waardoor jij weer actie kunt ondernemen in het NU.

 

  1. Merkt weer de schoonheid op van de wereld en de kleine dingen om je heen.

Van prachtig lichtinval in je woonkamer, tot aan de vriendelijke kassière bij je buurtsuper. Je merkt opeens zoveel moois op van de wereld. Je wereld wordt rijker, hierdoor voel jij je rijker en uiteindelijk wordt je hier een veel blijer mens van.

 

  1. Jouw omgeving heeft profijt van jouw onverdeelde aandacht

Misschien ken je wel dat gevoel wanneer je een verhaal aan iemand vertelt, maar je al gauw merkt dat die persoon er niet met zijn aandacht bij is. Dat voelt niet fijn. Aan de andere kant kun je je ook wel voorstellen dat het fijn is voor jouw gesprekspartner als jij er zelf bij bent met jouw aandacht.  

Kinderen, partners, huisdieren genieten echt  van jouw onverdeelde aandacht, het maakt ze gelukkig en hun eigenwaarde groeit. Voor een kind is er niets fijner als jij met ze speelt en niet ‘doet alsof’ omdat je in je hoofd nog dat gesprek met je baas aan het afmaken bent.

 

  1. Het bespaart tijd en geld

Als je er met je aandacht niet bij bent, je zorgen maakt of piekert, dreig je naar beneden te worden meegesleurd door een krachtige waterval van malende gedachten. Er kan een negatief gevoel ontstaan die de overhand krijgt. Vaak merk je niet eens op wanneer de somberheid ontstaat.

Omdat ons brein ons zo graag van punt A (sombere stemming, vrijgezel, financiële problemen) naar punt B (vrolijke stemming, gelukkig huwelijk, goed gevulde portemonnee) wil brengen, merken we de kloof op tussen A en B en rekent ons brein continu voor ons uit hoe ver we nog verwijderd zijn van het gewenste punt A. Stel je bent op vakantie en je voelt je niet zo happy, maar bedenkt dat je je wel blij MOET voelen omdat je nu op vakantie bent. Dan is het niet gek dat je je hierdoor nóg slechter gaat voelen. En hoppa daar is dat brein maar al te snel weer bij om nog maar eens te herhalen hoever punt B van punt A nu is. Hoe groter de kloof tussen A en B, hoe meer stress je ervaart.

En symptomen van stress willen we liever niet voelen. Hiervoor halen we van alles uit de kast. Dat is voor iedereen persoonlijk, maar je weet  diep van binnen van jezelf heel goed wat jou vluchtgedrag is. Misschien herken jij jezelf wel in overmatig eten, shoppen, series bingen, poetsen, drank, drugs of het altijd maar druk zijn met sociale afspraken. Alles dat voor jouw werkt om op korte termijn maar geen onprettige gevoelens te hoeven ervaren.

Hoe sneller jij je bewust wordt van het vlucht gedrag, hoe sneller jij ermee kunt stoppen en het op een gegeven moment zelfs al vooraf kunt herkennen. Na een tijdje trainen van jouw brein ga je zelfs minder behoefte hebben aan het vluchtgedrag. Wat zal leiden tot minder eten (komt vanzelf weer op gewicht), minder shoppen, drinken, drugs gebruiken (goed voor de portemonnee en je gezondheid), minder binge watching (scheelt tijd, tijd die je kunt gebruiken voor klusjes in huis of dingen die je al tijden aan het uitstellen bent, wat op zijn beurt ook weer rust creëert in je hoofd).

 

  1. Je gaat je beter voelen

Bewustwording is de eerste stap naar verandering. Zodra je inziet dat je sombere gevoelens of negatieve gedachten ervaart, bevind jij je aan de achterkant van de waterval en kun je deze van een afstandje bekijken. Je wordt niet meer meegesleurd door negatieve gedachten.

Leef je bewuster in het moment, dan merk je gemakkelijker jouw persoonlijke vluchtgedrag op. Door het keuzemoment dat je hiermee creëert kun je ervoor kiezen om door te gaan óf iets te gaan doen dat jou happy vibes oplevert.

 

  1. In het HIER en NU kun jij actie ondernemen

Het NU aanvaarden, betekent niet dat je niet mag verlangen naar iets anders. Als jij nu in een situatie zit waar je je echt onprettig en ongelukkig in voelt dan hoef je jezelf niet wijs te maken dat het is wat het is of jezelf erbij neer te leggen.

Je mag best een andere situatie wensen. Het gaat erom dat je niet meer gelooft dat je pas in de toekomst gelukkig gaat zijn of afhankelijk bent van situaties en personen buiten jou.

Piekeren over een situatie die jij NIET wilt, creëert paniekvoetbal. Door het huidige moment te aanvaarden zoals deze is, alle angsten en negatieve oordelen hierover los te laten en deze niet als jouw waarheid te beschouwen. Kun jij duidelijk en overzichtelijk zien waar er actie moet worden ondernomen en waar jij jouw helpende gedachten in kunt zetten. 

Jij hoeft de boel niet op te geven. Maar jij hoeft ook niet te geloven dat je hebt gefaald en er geen weg meer uit is. Het zijn enkel maar creaties van je brein, de niet helpende gedachten.

Trauma’s en vervelende ervaringen uit het verleden herbeleven en afspelen in je hoofd, als een mentale film zorgen er niet voor dat ze oplossen, je houdt ze er juist mee in stand. Het houdt je weg uit het NU. Hetzelfde geldt voor de gedachte dat het in de toekomst wel beter zal zijn. ‘Ooit komt het allemaal wel goed’, met andere woorden, nu is het niet goed.

Vertrouwen in een positieve toekomst mag er zijn, absoluut. Maar wees kritisch naar je eigen overtuigingen en gedachten over het NU. Heb jij weerstand tegen jouw huidige situatie? Tegen jouw huidige gevoel? Dan is NU het moment om die weerstand te erkennen en los te laten. Zodat jij in het NU neutrale acties kunt ondernemen. Waaronder bijvoorbeeld een afspraak maken bij die ene EFT therapeut om de trauma’s en vervelende ervaringen uit het verleden te helen.

Want in het hier en nu vind je jouw kracht.